Online marketing

online marketing

WEBOLDAL a legalapvetőbb online marketing eszköz

A weboldal, vagy honlap a legalapvetőbb online marketing eszköz. Sajnos több étterem, pizzéria is elköveti azt a hibát, hogy csak egy Facebook oldaluk van.  Ha például az étlapjukra lennénk kíváncsiak, akkor lapozgathatjuk az idővonalat, ahol csak lefotózott ételeket láthatunk. Szerencsésebb esetben az egyik fotó maga az étlap. De azért ez elég bosszantó így 2020-ban.

Ha egy telefonszámot szeretnénk, pl. az asztalfoglaláshoz, vagy csak az ünnepi nyitvatartásiról érdeklődnénk, akkor is lehetetlen küldetés sokszor ezeknek a helyeknek a Facebook oldala.

Ezzel szemben a weboldal a sajátunk. olyan sorrendben helyezhetünk el rajta tartalmat, ahogyan csak akarunk. Nem vagyunk keretekhez kötve. Ezért egy vállalkozásnak a legalapvetőbb online marketing eszköze a weboldala.

Itt szokott felmerülni az 50 000 Ft-os Pistike, a szomszéd srác, aki tud „weboldalt csinálni”. Persze, tud, csak a kinézete, tartalma meg fog felleni? Mobilon jól olvasható lesz? A Google meg fogja találni? Elég gyorsan be fog töltődni? Ki fogja karbantartani, aktualizálni? Ezek mind, mind fontos kérdések, amiről a Pistikében gondolkodók megfeledkeznek. Kb. olyan, mintha cégautót vennél 50 000 Ft-ért, vagy bármit, amivel minden érdeklödőd elsőként találkozik.

A webáruházat is ide sorolom. Arra nem térek ki külön.

 A landoló oldal (landing page) is egy közismert online marketing eszköz. Egy önálló oldal, aminek a célja az, hogy csak 1 műveletet lehessen rajta végrehajtani. Ez vagy feliratkoztatás, vagy eladás. Nem mutat rá menü. Általában a hirdetések irányítanak rájuk. Az én egyik landoló oldalamat itt láthatod.

HÍRLEVÉL AZ ONLINE MARKETING ÖRÖKZÖLDJE

Már sokszor temették, de 2020-ban még mindig megkerülhetetlen. Sőt például a Facebook hirdetések kifejezetten kedvezőbbek, ha hírlevélre iratnak fel, mintsem ha közvetlen eladásra buzdítanának.

Napjainkban egyre nehezebb és drágább feliratkozókat gyűjteni. Az emberek is rengeteg helyről kapnak tartalmakat, megjelent a promóciók mappa a G-mailben, ami mind, mind megnehezíti a hírlevél küldés sikerét.

Ennek ellenére gondolj bele. A weboldaladat, reklámodat látják egyszer. Lehet, pont nem is volt szükség a termékedre. Viszont a feliratkozód időről időre kapja a hírleveleket, így egyrészt megjegyezi a neved, vagy a márkádét és jobban megismer. Másrészt „folyamatosan” kapcsolatban maradsz vele. Így az egyik ajánlatod jó időben fogja őt érni.

GOOGLE ADS (AdWords)

Berta Márton

Online marketing google

Az online marketing eszközök közül a Google Ads az egyik legjelentősebb. Régebbi nevén AdWords.

Az általunk megadott kulcsszavakra megjeleníti az oldalunkat a találati listán. Ezeket a hirdetéseket úgy ismerhetjük fel, hogy a zöld sor egy bekeretezett „hirdetés” szóval kezdődik. Piros nyilak a képen.

Ezeknek a hirdetéseknek van fenntartva a Google találati listájának az első 4 és az utolsó 3 helye. Természetesen, ha egy keresőszóra (kulcsszóra) kevesebben hirdetnek, akkor kevesebb sorban lesz reklám. Vagyis kevesebb sor fog hirdetés felirattal kezdődni.

Ez fizetett hirdetés. Kattintás alapon fizetendő. Gyakran említik PPC (pay per click) hirdetésnek is. Ha a felhasználó a hirdetésükre kattint és megjelenik neki a weboldalunk, akkor von le tőlünk pénzt a Google.

Mennyibe kerül egy kattintás?

Ez 2 dologtól függ.

1. Mekkora a verseny. Vagyis, hányan hirdetnek ugyanarra a szolgáltatásra és mekkora összeget ajánlanak érte.

Mennyire felel meg a weboldalunk, annak a keresőszónak, amire hirdetünk? Pl.: ha arra hirdetünk, hogy hamburger Budapesten és a hirdetett oldalunk egy győri fodrászat, akkor is megjelenthetjük, csak a versenyben sokkal hátrébb kerülünk, mert a Google „felárat” számol azért, hogy rossz minőségű találatot kell megjelenítenie.

Ezért egy kattintás így nekünk tízszer többe is kerülhet, mint a versenytársunknak, akinek jó a hirdetése, ráadásul ő tized annyi pénzért jelenik meg a lista élén, miközben mi sokkal drágábban az utolsó találatok között.

Azért szeretjük a Google keresőt, mert jó minőségű találatokat kapunk, ha keresünk valamit. Ezt a hírnevét igyekszik a kereső megtartani, ezért ösztönöz minket ezzel az árpolitikával a jó minőségű hirdetésekre.

Általánosságban elmondható, hogy 2019-ben egy kattintás 20 Ft-tól 6000 Ft-ig terjed. Ettől még nem kell megijedni. Először is limitálható a napi és havi költség keret. Tehát nem viszi el a Google a házunkat egy rossz reklám miatt.

Az AdWords fiókkezelő dolga (legalábbis aki jó szakember) hogy a hirdetett weboldalt és a hirdetés szövegét és hirdetés kulcsszavát minél inkább egymáshoz igazítsa. Szándékosan egyes számban használom a kulcsszót, hiszen sokszor kulcsszavanként kell hirdetésszövegeket írni és weboldal szöveget írni. Mindkettőt több változatban, tesztelve, hogy melyik változat teljesít jobban.

Jó esetben a fodrászra és a műkörmösre nem ugyanannak a szépségszalonnak az oldala jelenik meg, hanem egyikre azon belül a műkörmös aloldala a műkörmös elérhetőségével, a másikra pedig a fodrászé…

De ezekre a részletekre a Google Ads „szakértők” nagy része nem is gondol. Beállítanak egy hirdetést rengeteg kulcsszóval és szedik a havi díjat.

Mire kell a havi díj?

Miután beállítottuk, figyeljük, hogyan teljesítenek a kulcsszavaink. Esetleg melyik zsákutca? Melyik sikeres? Pl.: ha csak arra hirdetünk, hogy fodrász Budapest, akkor az megjelenik azoknak is, akik fodrász állást keresnek, fodrász fizetésekre kíváncsiak, pedig mi csak ügyfeleket szeretnénk a fodrászatunknak.

Közben a versenytársak is rálicitálhatnak 1-1 kulcsszóra, így frissíteni kell a licit stratégiánkat, újra gondolni, hogy a drágábbá váló kulcsszóra tényleg szükség van, stb.?

De a lényeg: hétről hétre ügyelni kell rá, hogy a hirdetés megérje. Hosszú távon nem az a kérdés, mennyibe került egy kattintás, hanem, menyibe került egy ügyfél megszerzése vagy termék eladása. IDÁIG MÉG MINDIG MEGÉRTE.

Az ADS nem csak a keresőben tud hirdetéseket megjeleníteni, hanem a partnerei weboldalán is. Nagyobb forgalmú híroldalak, receptes oldalakon láthatsz ilyen hirdetéseket.  Ezek vagy oldalt, vagy a szöveg közben vannak elhelyezve. Ezek megjelenés alapon fizetendők. Lehetőségünk van kiválasztani, hogy milyen témájú weboldalon szeretnénk megjelenni és az oldal tulajdonosának is lehetősége van bizonyos témájú reklámokat tiltani. 

Ezekkel a reklámokkal pl.: akkor találkozhatsz, mikor érdeklődtél egy termék után és utána az a termék „követ” téged napokig. Megjelenik mindenfelé, amerre jársz a neten.

 

SEO avagy: Keresőoptimalizálás

 A keresőoptimalizálással (Search Engine Optimization) igyekszünk elérni, hogy a természetes (organikus) találatok között megjelenjen az oldalunk. Zöld nyilak a fenti képen.

 Erre senki sem tudja a 100% -os formulát. A Google nem árulja el, hogy pontosan mi alapján rangsorol. De azért jó néhány technikai beállítást el lehet végezni, amivel az oldalunk egyáltalán labdába rúghat a keresőben.

 Ezen kívül még az oldal tartalma is fontos a keresőoptimalizálás szempontjából. Pl.: ezen a weboldal egy oldal egy online marketing kivitelezőről szól. Azon belül pedig ez az oldal az online marketing eszközök-ről. Ezt úgy igyekszem a Google tudomására hozni, hogy szorosan ennél a témánál maradok. Nem teszek közzé ezen a weboldalon karácsonyi recepteket vagy ballagási fotókat.

 Ez a józan paraszti ésszel elegendő. De aki azt ígéri, hogy úgy beállítja az oldalt, hogy évekig az első helyen lesz, az már az első 4 fizetett találat miatt sem mond igazat és azért sem, mert a Google időről időre változtatja azt az algoritmust, ami alapján rangsorol. Minél inkább a természetes szövegeket keresi és igyekszik kiszórni az ügyeskedőket. Pl.: 1999-ben elég volt a fehér hátterű oldalt fehér betűkkel tele írni, a kulcsszavunkkal és máris a találati lista élére kerültünk. Ma már ezt bünteti a Google és hátra sorolja az ilyen oldalt. 1999-től napjainkig szélesedett ez a lista, amit az ügyeskedők kitalált, majd a Google büntette. De napjainkra nem ilyen egyértelmű, hogy valamivel rosszat csinálunk, mint régen a fehér betűkkel. A mai bonyolult technikai tanácsok is hangozhatnak úgy, mint jó ötletek, majd hónapok múlva kiderülhet róluk, hogy szankcionálja őket a Google…

Röviden az előnye:

 Ingyenes kattintások a keresőből. Presztízs értéke van, ha ott megtalálhatóak vagyunk.

 Hátrányai: Senki sem tudja biztosan, mitől van egy oldal az élen, ezért ez a helyezés változhat. Több hónap telik el, mire a keresőben előre kerül valaki. Ha egy hátra sorolás után „javítja” az oldal tulajdonosa a hibát, akkor is hetekre hónapokra van szükség, mire látható a változás. Minden beállítás, változtatás hetek, hónapok alatt válik láthatóvá.

 Véleményem szerint az alapbeállítások legyenek rendben, hogy márkanevünkre, üzletünkre megtalálhatóak legyünk, de ne ettől várjuk az első vevőket az induló vállalkozásunkhoz vagy az új szolgáltatásunkhoz.

GOOGLE CÉGEM

Online marketing Google Cégem

 A jobb oldali oszlopban látható. Vagy mobilon a fizetett hirdetések alatti találat.

 Ingyenes eszköz. Nem mindig jelenik meg, vagy nem mindig ugyan az a találat jelenik meg. Itt már csak 1 hely van, ezért, ha azt írjuk be, hogy bútor szerelés, akkor a bútorszerelő cégek közül kapunk egy találatot. Persze, ha ismerjük a pontos nevet, mint Szekrényszerelés, vagy Tóni Pizzériája, akkor pontosan az fog megjelenni.

 Ezt ugyanúgy lehet optimalizálni, finomhangolni, mint a kereső optimalizálásnál leírtam.

 Igyekszik figyelembe venni a távolságot is. Pl.: ha Nyíregyházán beírjuk, hogy étterem, akkor a környékbeli találatokat fogja felajánlani, nem a Budapestieket.  Bár 40 – 50 Kilométert még gyakran a „környék”-nek gondol.

 A Google térképén is jelölve lesz az üzlet, ha akarjuk és a navigáció is ismerni fogja a vállalkozásunkat a cég névről is, nem csak a címéről.

FACEBOOK

Online marketing Facebook

A Facebook a másik legjelentősebb az online marketing eszközök között.

Árazása hasonló a Google partnereinek a weboldalain megjelenő hirdetéséhez. (Google tartalmi hálózat)

Youtube és Instagram

A YouTube és Instagram még, amit érdemes megemlítenünk.

A YouTube-on is van fizetett hirdetés. A Google Ads (AdWords) megjelenés alapú hirdetéseknek a része. De itt nem erre szeretnék kitérni, hanem arra, hogy a munkádról videókat töltesz fel a csatornádra. Az itt böngésző emberek rátalálnak ezekre a videókra. Ha érdekesek, szívesen nézik őket. Így tudod a hírnevedet erősíteni. Nem egy szolgáltató leszel a sok közül, hanem akit már „ismernek” a YouTube -ról.

Az Instagram -nak is ez a lényege, csak a fiatalabb korosztály használja. (fizetett hirdetései a Facebookon keresztül működnek)

Ha a weboldaladon jelenteted meg ezeket a videókat, akkor pedig pontosabban be tudod mutatni a szolgáltatásod minőségét. Ha házhoz menő szolgáltató vagy, nem mindegy, kit engedünk be az otthonunka. Így már a videókból megismerhet a megrendelőd és bátran választ téged az olcsóbbnál olcsóbb szolgáltatók helyett.

A nagy különbség a Google keresőjében kulcsszavakra hirdetés és a többi lehetőség között az, hogy másra használjuk.

Például lerobban az autód az éjszaka közepén a kihalt autópályán. Mit fogsz csinálni? Nem nézegeted a Facebookot, vagy egy – két YouTube videót, hanem beírod a Google keresőbe, hogy „autómentő”…

Pedig ugye, hogy milyen sok autómentős hirdet a Google-n? És a még rosszabb, mikor az autómentős megosztja az ismerősei között a szolgáltatását, majd az ő ismerősei is megosztják. De egyikük sincs lerobbanva az út szélén. Viszont mikor 2 hónap múlva elromlik az autója az ismerős ismerősének, akkor emlékezni fog rá? Mert nem tud rákeresni a hírfolyamon és 2 hónappal korábban nem keltette fel a figyelmét az autómentős hirdetés.

Viszont, ha nyitsz egy olyan vállalkozást, amiről nem is gondolná a környék, hogy van a környéken, akkor kéretlenül kell az emberek elé tenned. Például, mikor új bolt nyílik a környéken. Természetesen itt is kevés lesz, ha csak az ismerősök osztják meg.

Ha érdekel a véleményem a többi reklám felületről is, akkor ezen az oldalon írok róluk bővebben. www.sajatceg.hu/hirdetes

Várom az  Ajánlatkérésed

Kapcsolat

hello@bertamarton.hu
+36 20 439 4115

Berta Márton

„Fontos az egész online marketingedet egy rendszerként összehangolni. Ezért jó, ha egy kézben van. Ráadásul nálam egyedüli ügyfélként érezheted magad.”